top of page

Vegetarliv- er det så vanskelig?

Det umiddelbare svaret på dette er nei. Det er ikke vanskelig å være vegetarianer. Nå finnes et hav av gode produkter i butikkene som gjør det lett å være vegetarianer.

Allikevel er det lurt å sette seg litt inn i hvordan man skal leve som vegetarianer. For å velge dette, er en livsstil for de fleste. Da må man opparbeide seg litt kunnskap om hva slags mat og vitaminer man må ha for å kunne leve bra som vegetarianer. Kunnskapen kommer litt og litt. Du prøver og feiler. Du leser og får tips og råd. Men man kan starte på dagen med å bli vegetarianer! kunnskapen kommer etter hvert.

Det som kan være vanskelig, er å forstå hva man skal erstatte kjøttet med, hvordan leve sunt som vegetarianer (for det er lett å leve usunt på det!) og hvordan være vegetarianer selv om resten av familien spiser kjøtt.

Mitt råd er og ikke komplisere ting. Ikke gå til innkjøp av dyre produkter med det første. Ikke tenk at du nødvendigvis må lage to middager til familien. Det du må gjøre, er å få i deg nok belgfrukter (for eksempel: kikkerter og bønner) som erstatter mye av kjøttet. Det andre du må tenke, er at å være vegetarianer er egentlig bare å fjerne kjøttet. Når familien spiser kjøtt, poteter, grønnsaker og saus, kan du velge å bare spise poteter, grønnsaker og saus, eller du kan supplere med litt stekte kidney-bønner (som er både billig og veldig raskt å steke). Tenk hele tiden enkelt. Omgivelsene dine kommer nok til å komplisere ting nok i starten. Dette handler først og fremst om mangel på kunnskap. Det er i prinsippet lett å være vegetarianer. Bruk det du har i starten. Du kan spise alt på maten bortsett fra kjøttpålegg, men du kan gjerne tenke litt nytt: tomater med salt på brødskiva er super godt! Epler oppå ostebriksen er veldig godt, avokado med pepper er supert på brødmaten og for ikke å snakke om bananer på brødblingsen er veldig godt. Ellers finnes det mye bra vegetarpålegg i butikkene nå.

Gjør det lett å være vegetarianer! For det er det det er. Et vegetarisk liv er mye lettere enn da du spiste kjøtt. Jeg fikk mer tyngdefølelse i magen da jeg spiste kjøtt, som vegetarianer føler jeg meg lettere. I tillegg har jeg høyere jerninnhold i blodet enn da jeg spiste kjøtt. I belgfrukter er det mye jern.

Fordelen ved å være vegetarianer er at man oppdager mye mer grønnsaker enn man hadde gjort tidligere. Dette skjedde i alle fall med meg. Plutselig ble jeg mer kreativ.


Mine favoritt vegetar middager som er lette å lage er:

- vegetarlasagne (bruk hva du vil av grønnsaker, vegetarkjøttdeig eller kidney-bønner, lasagneplater, tomatsaus og ost).

- taco: du bytter kun ut kjøttet med kidney-bønner eller vegetarkjøttdeig og tilsett gjerne masse grønnsaker.

- Pizza: bruk det du har: tomatsaus, løk, hvitløk, chili, mais, sopp, tomater, paprika, avokado osv.

- Wok: wok grønnsaker og bland i sur/søt saus og kok til jasminris, vips ferdig middag!

- Spagetti: bytt ut kjøttet med vegetarkjøttdeig.

- Pasta i ostesaus med godt brød til. Husk at pasta kan du variere i det uendelige!

- Falaffel i wraps med masse grønnsaker og guccamole.

- Pastasalat med ristede kikkerter i krydder. Tilsett pasta, ruccola, fetaost, brødterninger, tomater, mais, løk, agurk og soltørkede tomater etc.


Det var noen gode tips på middag jeg er glad i.

Ikke vær redd for å prøve litt, men ikke kompliser, du skal jo kun bytte ut kjøttet og tilsette mer grønnsaker og belgfrukter.





120365590_10157310674147155_625423432045

Hei, takk for at du klikket deg inn på min side!

Jeg er utdannet pedagog, dame på 40 pluss, løpe-gal, hundeglad, vegetarianer og over middels opptatt av interiør. Det er jeg som er damen bak alle innleggene her på bloggen. Jeg vil gjerne høre fra deg og takk for at akkurat du leser bloggen min!

Let the posts
come to you.

Thanks for submitting!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
bottom of page